Методичні рекомендації вчителям освітніх закладів Вінниччини щодо відзначення подвигів ветеранів російсько-української війни 2014-2025 років
Враховуючи актуальність вшанування героїв російсько-української війни 2014-2025 років, виконання нормативно-правових актів
держави з зазначеної тематики необхідно під час освітнього процесу впроваджувати комплекс навчально-виховних заходів щодо відзначення подвигів ветеранів війни як складової національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
Адже саме національно-патріотичне виховання це комплексна і цілеспрямована діяльність органів державної влади, освітніх закладів, інших соціальних інститутів, сім’ї,
громадських організацій щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського та конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становлення її як правової, демократичної, соціальної та
унітарної держави.
Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави
та нації.
При проведенні вищезазначених заходів необхідно користуватись низкою нормативно-правових актів,
а саме: Конституцією України, законом України «Про освіту», «Про основні засади державної політики у
сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності», «Про правовий статус
та вшанування пам’яті
борців за незалежність України», «Про загальнонаціональну хвилину
мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії
Російської Федерації проти України», постанов ВРУ «Про увіковічнення пам’яті
Героїв України, які віддали своє життя за свободу і незалежність України», «Про затвердження Державної цільової
соціальної програми з утвердження
української національної та громадянської ідентичності на період до 2028
року», «План заходів з реалізації концепції громадянської освіти в Україні до
2030 року», листа МОНУ «Про проведення уроків мужності», «План заходів з відзначення подвигів ветеранів війни, проявлених під час захисту суверенітету, територіальної цілісності та недоторканості України
на період 2023-2026 років» та інших.
Освітні заходи можна проводити під
загальними гаслами: «Від малого
громадянина до патріота України!», «Я є нація, а нація-це я!».
Формуючи ціннісні орієнтири і громадянську самосвідомість у дітей та молоді,
варто вдаватись до яскравих історичних екскурсів щодо
творення української держави на ідеалах свободи,
соборності, справедливості, гідності, українськості та європейськості зокрема
(перша писемна згадка з літопису у 1178 році), наголошуючи
на знаних історичних постатях та подіях
від княжої доби,
великого князя Святослава, короля Данила Галицького, українського козацтва, Б. Хмельницького, І. Виговського, І. Мазепи, Української Галицької
армії, М. Тарнавського, Січових стрільців, Д. Вітовського, армії УНР, учасників антибілшовицьких
селянських повстань, загонів
Карпатської Січі, УПА, українських
повстанців у сталінських концтаборах, учасників дисидентського руху, діяльності УГС, революцій на граніті, помаранчевої 2004 року, революції Гідності 2013-14 рр., Героїв Небесної
Сотні, учасників АТО, ООС,
російсько-української війни 2014-25років.
Готуючи та проводячи відповідні освітні заходи маємо усвідомлювати, що у часи війни особливого значення набуває
національно-патріотичне виховання
, яке безпосередньо зорієнтоване на формування особистості, як захисника
Батьківщини, спонукає її до
послідовної протидії українофобству, колаборації, сепаратизму, шовінізму,
фашизму та аморальності.
Маємо послідовно впроваджувати історичну правдивість, враховуючи вікові можливості школярів
та впроваджуючи родинні
цінності на основі народної педагогіки, наших учених-педагогів Івана Огієнка, Бориса Грінченка, Софії Русової, Олександра Макаренка, Василя
Сухомлинського, Олександра Ващенка,
Сергія Сірополка, Юрія Шереха,
Олександра Захаренка, Івана
Лисяка-Рудницького… про послідовне
прищеплення учнівській молоді високих почуттів
вірності й відданості
Батьківщині та пошани до її оборонців та трудівників.
Необхідно враховувати положення 14-ї статті
Конституції України про співпрацю
школи та громади,
показуючи її особистий приклад, відповідальність і активність у обороноздатності країни,
переосмислення дій, а не використання показового патріотизму.
Впродовж навчального року варто передбачити заходи для
підвищення обізнаності школярів
про героїзм сучасних
захисників України, необхідність побудови
національно-мелітарної держави. З цією
метою необхідно проводити тематичні зустрічі з ветеранами війни, окремі заняття, виховні години, конкурси
творчих робіт, літературні вечори, концертні програми, зустрічі- презентації з авторами
книг про пасіонарність наших
воїнів у боротьбі
за свободу та незалежність,
соборність та територіальну цілісність України,
наприклад до Дня захисників та захисниць України,
Дня ЗСУ, Дня Соборності України
та інших державних свят. (Математика-порахувати кількість
орнаментів на вишиванці, як генетичного коду нації; географія-шкідливі викиди у період війни, як їх подолати у майбутньому).
Варто створити або осучаснити шкільні
музеї, експозиції,
фотовиставки про події сучасної війни, приділити особливу
увагу загиблим землякам, випускникам, які відзначилися бойовими подвигами
та героїчними вчинками.
Розглянути можливість розміщення в експозиції елементів військових одностроїв, спорядження, особистих речей бійців.
Започаткувати та систематично проводити проєкт «Місця пам’яті», налагодити дієвий
діалог з родинами загиблих воїнів.
Тут важливу допомогу
матимуть проведення батьківських тижнів та робота з громадськими організаціями національно-патріотичного спрямування.
Організувати збір фото-,відео-, інформаційних та інших
матеріалів, свідчень, усних історій,
які висвітлюють участь
українців у війні, популяризувати їх у ЗМІ.
Впровадити церемоніал покладання квітів, якщо на будівлі закладу освіти або поблизу є меморіальні дошки присвячені полеглим
воїнам.
Брати участь у щорічній національно-патріотичній грі Сокіл (Джура), пісенному конкурсі Сурми звитяги,
залучати школярів у козацькі
товариства, «Пласт», «Просвіта» та «Меморіал», запобігаючи міграції молоді.
На основі суспільно-державних (національних) цінностей формувати
у школярів оборонну свідомість, громадянську стійкість, соціальну
активність, глибокі духовно-моральні цінності та відповідальність українців.
Для вищезазначеної роботи
наведемо статистику наших
героїчних втрат. Станом на 10 квітня 2025 року за даними президента нашої держави
загинуло майже 100 тис. військових. Маємо понад 380 тис. поранених, понад 20 тис. депортованих з України дітей,
чисельну кількість зниклих безвісти та 7млн. українських
біженців, які змушені були втекти за кордон. 20% території України є тимчасово окупованими.
Незважаючи на це маємо українських пасіонаріїв, які героїчно захищають нашу Батьківщину. Серед
них 578 Героїв
України, 221- прижиттєво і 357-посмертно,
у
тому числі 30 жителів нашого
краю.
Немає коментарів:
Дописати коментар